Suomalaisen iskelmän radiosyke 2025 – uutta, tuttua ja tarttuvaa

Iskelmä ei Suomessa katoa – se muuntuu. Vuonna 2025 kotimainen iskelmä on soinut radiossa vahvana, osin popiksi nykyaikaistetulla soundilla, osin perinteitä kunnioittavilla teksteillä ja tarinankerronnalla. Samalla radio on yhä se kanava, joka vie kappaleet työmatkoille, mökkiteitä pitkin ja kauppareissuille – laajalle yleisölle ja läpi sukupolvien.

Radion arki Suomessa on vahva: päivä- ja viikkotavoittavuus pysyvät korkeina, mikä tekee radiosoitosta edelleen tärkeimmän kivijalan iskelmä-hitille. Tämä kuuluu myös soittolistoilla – vuoden mittaan useampi kotimainen iskelmäbiisi on kiivennyt radioiden kärkeen tai pysytellyt sitkeästi kärkikahinoissa.

Radio Pookin tämän hetken listakärjessä ovat Aki Mäki ”Maaseutu”, Oskar Lehtinen ”Paras mies” sekä Heidi Pakarinen ”Taivan täynnä tulta” kappaleillaan. Ikisuosikki Joel Hallikainen on myös listalla uudella ”Kahden tuuulen risteys” kappaleellaan ja Teemu Roivainen ”Tunteman mies” kappaleella. Listalla on myös Jaska Mäkysen ja Marja Ollakan ”Rakastuin” biisi.

Musiikin kuuntelun ohessa muukin viihde on lisääntynyt, ja mm. Nettikasinot1 sivusto kertoo aikuisille rahapelien ystäville mahdollisista pelipaikoista, sekä niiden tarjouksista omalla selkeällä tyylillään – eli musiikin, kirjojen ja ulkoilun ohessa pelaaminen on nykyään nousussa aikuisten vapaa-ajassa kaikissa ikäluokissa.

Radiolistojen kärjestä löytyy 2025 myös iskelmää – modernilla twistillä

Kuluvan syksyn viikkolistoilla on nähty kiinnostava yhdistelmä: puhdasta poppia, pop-iskelmän jättinimiä ja nimenomaan iskelmäkenttään itsensä ankkuroineita tekijöitä. IFPI:n virallisen radiosoittolistan (viikko 43/2025) top 5:een noussut Komiat ja kappale ”Kaihosielu” on kirkas esimerkki siitä, miten moderni tanssittava iskelmä toimii FM-taajuuksilla – kappale on viihtynyt listalla jo pitkään ja hivuttautunut kärjen tuntumaan. Samoilla listoilla pyörivät viikosta toiseen myös pop-iskelmää edustavat nimet, kuten Arttu Wiskari, ja laajaa valtavirtaa puhuttelevat BEHM ja KUUMAA.

Iskelmä-orientoitunut yleisö löytää uudet suosikkinsa erityisesti Iskelmä-brändin kanavalta sekä Ylen Radio Suomesta. Näiden kanavien soittolistoilla yhdistyvät tämän päivän iskelmähitit ja aikakausien klassikot – kokonaisuus, joka pitää genren elinvoimaisena ja tuo kappaleille pitkää soittoikää.

Radiosoittoa on lisännyt myös artistien mukana olo muissa medioissa, kuten vaikkapa KUUMAA laulusolisti Johannes Brotheruksen esiintyminen tämän kauden Vain Elämää-sarjassa.

Ketkä ja mitkä kappaleet soivat – ja miksi?

Komiat – ”Kaihosielu”

Tanssilavoilta stadionluokan soundiin kurottava Komiat on noussut vuoden puhutuimpiin iskelmänimiin. ”Kaihosielu” onnistuu yhdistämään tarttuvan kertosäkeen, selkeän poljennon ja suomenkielisen tarinan, joka toimii päivän radiossa silloinkin, kun yleisö on tottunut popin ja EDM:n tuotantotemppuihin. Biisin listakestävyys kertoo sekä fanipohjan uskollisuudesta että ohjelmapäälliköiden luottamuksesta.

Arttu Wiskari – ”AAAA”

Mökkitie-soundin evoluutio jatkuu. ”AAAA” on kouriintuntuva esimerkki pop-iskelmän nykyformaatista: rautainen tuotanto, arkirealismiin iskevä teksti ja kertosäe, jonka moni hyräilee mainoskatkolla. Radiossa kappale on ollut vuoden mittaan vankasti kymmenen–kahdenkymmenen parhaan joukossa.

Kappale on kuin peili, johon moni suomalainen voi katsoa: yhdessä hetkessä tunne on kuin kuningas – elämä on hallinnassa, menestys hymyilee. Toisessa hetkessä tilanne kääntyy päälaelleen, ja yhtäkkiä löytyykin itsensä narrin roolista, kun asiat eskaloituvat hallitsemattomaan suuntaan. Tämä nopea aallokko on tunne, jonka Wiskari itsekin tunnistaa, ja juuri siksi kappaleeseen on ollut helppo tuoda mukaan omakohtaista kokemusta ja rehellisyyttä.

Uuden hitin neljä A:ta kätkevät sisäänsä sen, mistä miehen (ja kenen tahansa) on syytä huolehtia elämän pysyäkseen raiteillaan: ammatti, akka (tarkoittaen parisuhdetta tai kumppania), asunto ja ajokortti. Nämä ovat ne konkreettiset tukipilarit, joiden menettäminen voi romauttaa koko elämän perustan.

Kun Wiskarilta kysyy, mitkä asiat ovat näitä turvallisuutta ja vakautta tuovia elementtejä hänelle itselleen, vastaus on välitön ja ytimekäs: hyvinvointi.

– Kyllä olen huomannut sen, että täytyy pitää itsensä hyvässä kondiksessa, että voi pitää muut hyvässä kondiksessa, Wiskari painottaa.

Hän tiedostaa, että muusikkoelämän pyörteissä tarvitaan maadoittavia elementtejä. Perhe nousee tässä esiin korvaamattomana ankkurina. Lisäksi Wiskarin omat arvot ovat vahvistuneet iän myötä. Hän on alkanut karsia turhaa ja keskittynyt olennaiseen.

– Olen hyvin paljon ruvennut miettimään turhanpäiväistä edustamista. En enää näe tilaa elämässäni sille, että minun pitää olla jossain paikalla vain sen takia, että minut nähdään siellä, hän avaa arvomaailmaansa.

Tämä liittyy suoraan hyvinvointiin; iän myötä tullut itsetuntemus ja kyky valita omat taistelunsa ja paikkansa ovat olennainen osa kokonaisvaltaista terveyttä. Wiskari kuvaakin olevansa nykyään armollisempi sekä itseään että muita kohtaan, mikä kertoo kypsymisestä ja rauhoittumisesta.

– En ole nykyään niin äkkipikainen kuin ennen. Olen oppinut olemaan vähän armollisempi itseäni ja muita kohtaan, Wiskari sanoo.

BEHM – ”Kaiken arvoinen”

Vaikka BEHM mielletään pop-artistiksi, kappaleen rakenne – melodia edellä, tekstin tunneskaalaa korostava laulu – istuu erinomaisesti iskelmän perinteeseen. Siksi se soi tehokkaasti myös iskelmälle uskollisilla kanavilla ja on dominoinut radiosoittolistojen kärkeä kuluvana syksynä.

Vuosi 2025 on merkittävä Behmin uralla, sillä hän tekee odotetun debyyttinsä valkokankaalla. Behm tähdittää Oskari Sipolan ohjaamaa draamaelokuvaa Anna minun rakastaa enemmän, joka saa ensi-iltansa lokakuun 3. päivä. Elokuva perustuu Juha Itkosen samannimiseen menestysromaaniin, ja se käsittelee musiikin, rakkauden ja itsensä etsimisen monimutkaisia teemoja. Behm nähdään elokuvassa Suvin roolissa Pyry Kähkösen esittämän Antin rinnalla. Tarina kertoo pikkukaupungin kasvateista, jotka rakastuvat, perustavat bändin ja muuttavat Helsinkiin, mutta joutuvat lopulta kohtaamaan sen, kuinka menestys voi viedä parisuhteen eri suuntiin. Behmin debyytti on herättänyt suurta kiinnostusta, ja hänen valintansa päärooliin kuvastaa hänen monilahjakkuuttaan, joka ulottuu studion ulkopuolelle.

Poptähden siirtymä näyttelijäksi ei ole aivan jokapäiväinen, mutta Behmin tunteikas ilmaisu ja kyky ammentaa lauluihinsa omista kokemuksistaan viittaavat siihen, että hänellä on annettavaa myös kameran edessä. Behmin musiikissa kuullut teemat, kuten vaikeat tunteet, ihmissuhdekriisit ja kasvu, ovat usein läsnä myös elokuvallisten tarinoiden ytimessä.

Behmin uran alusta asti tietoinen linja on ollut pitää yksityiselämä vaitiosta. Hän on useaan otteeseen todennut haluavansa olla julkisuudessa vain musiikkinsa takia, ei Ritana.

– Mulla on musiikki, minkä takia olen esillä. Mä en halua olla Ritana kaikille tuolla”, laulaja on kertonut vuonna 2020.

Kuitenkin vuosiin on mahtunut myös hetkiä, jolloin yksityisyyden ovi on raottunut, joskin usein tahattomasti. Behmin aiempi suhde kirjailija Miki Liukkosen kanssa nousi julkisuuteen, ja Behm myönsi olleensa hämmentynyt siitä, miten Liukkonen jakoi suhdeasioita avoimesti, jopa tiedottamalla heidän kihlauksestaan artistin äidille. Pari erosi toukokuussa 2023, ja Liukkonen menehtyi vain kaksi kuukautta myöhemmin heinäkuussa. Nämä tapahtumat heijastelivat Behmin musiikkiin lisää syvyyttä.

Nyt Behmin rinnalle on astunut uusi rakkaus, näyttelijä Aku Sipola. Pari on esiintynyt julkisuudessa yhdessä, ja Behm on jakanut heistä hempeitä yhteiskuvia sosiaalisessa mediassa. Vaikka Behm on edelleen varovainen yksityiselämänsä suhteen, tällaiset pienet eleet antavat faneille kurkistuksen artistin elämän nykyiseen seesteisempään vaiheeseen. Uusi suhde ja samanaikaisesti tehty uusi aluevaltaus elokuvamaailmassa viittaavat siihen, että Behm etsii uusia tapoja ilmaista itseään ja elää tasapainossa taiteen ja henkilökohtaisen elämän välillä.

Iskelmä-kanavien ja Radio Suomen rooli

Kun katsotaan kanavakohtaisia sointeja, Iskelmä-brändin kanava ja Radio Suomi tarjoavat hyvän läpileikkauksen vuoden iskelmäsoundista: uusia julkaisuja, takaisin pinnalle nousseita klassikoita ja ajattomia kappaleita, jotka asettuvat nykyhittien väliin luontevasti. Tämä karuselli tarjoaa etenkin kotimaisille tekijöille pitkän hännän – kappale voi elää radiossa kuukausia julkaisuikkunan jälkeenkin.

Mikä pitää iskelmän elossa radiossa?

1) Kertsin ylivalta. Vuoden 2025 radio on äärimmäisen kertosäevetoinen. Iskelmän vahvuus on aina ollut laulettavuus – ominaisuus, joka tekee kappaleesta ohjelmapäällikön kannalta turvallisen ja yleisölle välittömän.

2) Tuttuuden ja uutuuden tasapaino. Radio rakentaa päivittäistä rytmiä, jossa uusi kappale toimii parhaiten, kun sen ympärillä on jotain tuttua. Iskelmä pystyy sopeutumaan tähän: uudet singlet istutetaan perinteen jatkumoon, ja klassikot saavat uutta elämää.

3) Teksti on valtti. Kotimaisessa radiokentässä suomenkielisyys on kilpailuetu. Teksti puhuttelee, ja siksi iskelmä- ja pop-iskelmäsanoitus menestyy.

4) Kanavamandaatit. Iskelmä-kanavat ovat erikoistuneet nimenomaan kotimaisen melodisen musiikin pitkiin soittoihin. Radio Suomen kaltaiset laajakanavat puolestaan tarjoavat kontekstin, jossa iskelmä kohtaa suomalaisen arjen tarinat.

2025: listasyksyn signaalit ja loppuvuoden odotukset

Syksyn 2025 viikkolistoissa nähdään ilmiö, joka on leimannut koko vuotta: popin ja iskelmän rajapinta. BEHM, Arttu Wiskari ja KUUMAA pitävät tempoa yllä, samalla kun selkeästi iskelmäksi luettavat tekijät – esimerkiksi Komiat – kipuavat aivan kärjen tuntumaan. Tämä kertoo, että ohjelmapäälliköt hakevat tasapainoa: kappaleiden pitää toimia sekä työpäivän taustalla että viikonlopun menomatkalla.

Toinen signaali on pitkä listakesto. Moni 2025 radiosuosikki on viihtynyt listoilla läpi kauden; kymmenien viikkojen noteeraukset eivät ole poikkeus. Listakestävyyttä ruokkii kanavien formaatti: kun kappale toimii A-rotatiossa, se pysyy aikatauluissa pitkään – ja kasvaa yleisön korvissa.

Kun kuuntelee pitkin syksyä Iskelmä-kanavaa tai tarkkailee Radio Suomen soittoa, äänimaisema on kirkas, lauluvetoinen ja usein akustisesti ankkuroitu – mutta tuotanto hyödyntää popin ja EDM:n dynamiikkaa. Rummut soivat tiukasti, akustinen kitara ja pianosävelet antavat lämpöä, ja päälle tulee teksti, joka uskaltaa olla arkinen, kaihoisa tai humoristinen. Tämä resepti toimii erityisesti auto- ja työpaikkakuuntelussa, jossa radiota kulutetaan pitkissä pätkissä.

Missä iskelmä soi – ja kuinka paljon?

Radion tavoittavuus pitää huolen siitä, että hyvin toimiva iskelmäkappale pääsee korville: viikoittain radio tavoittaa valtaosan suomalaisista, ja kuunnelluin hetki on edelleen arjen aamussa. Tämä antaa iskelmäbiiseille ideaalin ympäristön – muoto on tehty melodialle ja kertsille, ja lyriikka pääsee lähelle. Kun tähän lisätään kanavien erikoistuminen, syntyy ekosysteemi, jossa kotimainen iskelmä saa suhteellisesti paljon soittoaikaminuutteja.

Iskelmä-brändin kanava pitää kotimaisen melodian ytimessä: päivän uutuudet ja tanssilavoilta tuttujen soundien nykypäivitykset vuorottelevat. Radio Suomi puolestaan rakentaa siltaa vuosikymmenten yli – soittolistalla kohtaavat tämän päivän radiohitit ja eilen julkaistut muistot. Näiden kanavien yhteisvaikutus on pitänyt 2025 iskelmän vahvasti esillä: kappaleet keräävät soittokertoja tasaisesti läpi vuoden, ja syksyllä kärkeen on kivunnut myös puhtaammin iskelmäksi luettavaa uutta tuotantoa.

Vastaa