Seinäjoen Tangomarkkinoiden tangofinaalissa 12. heinäkuuta 2025 nähtiin odottamatonta draamaa, kun yleisön selvä suosikki, 21‑vuotias alajärveläinen Kyösti Lindeman, karsiutui tuomariston päätöksellä superfinaalista. Tulosta pidettiin monien mielestä epäreiluna — somessa puhuttiin jopa ”oikeusmurhasta”, kun katsojat luottivat tuomariston ja yleisön välillä päätösvaltaan ja pettyivät, ettei suosikkia nostettu jatkoon Kyöstin kohtaama kritiikki paljasti syvän ristiriidan tuomareiden valintakriteerien ja katsojien tunteiden välillä.
Tuloksen herättäessä tunteet löivät yli myös Kyöstin läheisissä. Hänen siskonsa, laulukilpailukonkari Sonja Lindeman, tuskaili olennaisimmasta:
– Kyöstihän omaa vahvan, syvän ja taidokkaan äänen. Missä Seinäjoen Tangomarkkinat tuomariston päättelykyky on?
Hänen mukaansa tangon ytimessä on yleisön tunne ja tulkinta — vaikuttavuus lavoilla — mutta nämä jäivät epäselviksi tuomariston mielestä.
Tuomariston valinta ja sen kritiikki
Tuomariston puheenjohtaja, tangokuningas Marko Maunuksela, korosti että valinta tehtiin monenlaisten näkemysten pohjalta, erilaisista tyyleistä ja kokonaisarviosta käsin. Maria Lund, Waltteri Torikka ja Pekka Laine peräänkuuluttivat laajempaa kokonaisuutta ja tuomariston kykyä ”rinta rottingilla” seistä päätösten takana. Näin pyrittiin monipuolistamaan finalistien joukkoa.
Silti yleisön reaktiot olivat rajut. Kommenttikentissä ja somessa moni nosti esiin, että Kyösti oli paitsi paras tulkitsija myös lavapreesensiltään dominoiva — mutta jäi huomiotta erityisesti, kun ”tuomarit pilasivat taas kerran miehissä koko homman” ja ”paras kuningas pudotettiin tuomaripelillä”.
Kuka on Kyösti Lindeman
21‑vuotias Kyösti Lindeman on Alajärveltä lähtöisin ja lauloi jo 13‑vuotiaana. Hän opiskeli puusepäksi, mutta musiikki vei voiton: voittamalla 18-vuotiaana Kiuruveden Iskelmäviikon Mestari-tittelin vuonna 2022, Kyösti ansaitsi tunnustusta iskelmäperinnöstä äänenkäytöllään. Vuonna 2023 hän kilpaili tangofinaalissa mutta jäi semifinaaliin — nyt hänen matkansa päättyi taas, tällä kertaa superfinaalipaikan kynnykselle.
Tyyliltään Kyösti tunnetaan vahvasta, syvästä ja tunteellisesta äänenkäytöstä. Hänen kykynsä sovittaa tangon perinteitä sisäänsä yhdistettynä omaan vapauteen ja nuoruuteen on poikkeuksellista.
Sisko Sonjan kommentit
Sonja Lindeman, itsekin kilpailun kokenut laulaja, tiivisti pettymyksen yksinkertaisesti:
No, näin nyt kävi. Ei tullu paikkaa mun veljelle Kyöstille.
ja jatkoi kritisoiden tuomariston kyvyttömyyttä huomioida yleisön suosikki.
Sonjan mukaan tangokansa itse määrittää kruunun arvoa — ei yksittäinen paneeli:
Tanssikansahan sen päättää, kuka kruunun ansaitsee.
Sonja kysyy suoraan: mikä on tuomariston päättelykyvyssä vikana, kun yleisöstä eniten tukea saanut jätetään ulos?
Muttapa itse asiaan – yleisön reaktio
Mitä tangolavat kaipaavat? Mitä yleisöltä kysytään? Kyösti vastaa näihin kysymyksiin: hän osaa tulkita eri musiikkityylejä syvällä äänellä, mikä vetää yleisöä lavalle.
Moni kommentaattori nostaa esiin saman arvion:
”Mun mielestä ainoastaan kaksi miestä, jotka lauloivat tangoa kuin kuuluukin, on Kyösti Lindeman ja Markku Uhlbäck.”
”Miten parasta laulajaa ja yleisön suosikkia ei valita?”
Eikö yleisö päätä suosikin?
Katsojat kysyvät: jos tuomaristo valitsee finalistit, eikö monen matkakin kaadu heti alkuunsa? Eräs kommentoija totesi:
Yleisön suosikit eivät todellisuudessa saa kruunua, vaan kruunut saa juuri he jolle ei näy jatkoa
Moni kokee, että tuomariston valinta rikkoo tangokulttuurin perustaa: lavatanssilavojen vetovoimaa ja suoraa yhteyttä yleisöön.
Kyöstin oma kommentti
Kyösti vastasi linjaten kokemuksensa positiivisesti:
Nyt on saatu tangomatkani päätökseen… Tästä eteenpäin jatketaan perinteisillä lavatanssikeikoilla🤩… Kiitos isosti yleisölle siitä kannustuksesta ja tuesta✨.
Hän kokee kannustuksen vahvana, ja aikoo jatkaa tangomusiikin esittämistä paikoilla, jossa yleisö itse päättää.
Missä vika jos koko paketti on 5/5?
Moni ihmettelee: jos esiintyjän paketti on täydellinen, missä vika? Tangokulttuurissa monipuolisuus on valttia — tuomariston mukaan finalistit valittiin ”kahdesta erityylisestä laulajasta”. Tämä kokonaisnäkökulma ei aina kohtaa liveyleisön tunteita.
Kritiikki keskittyy siihen, että tuomaristo saattaa suosia monipuolisuutta ja varianssia enemmän kuin yksilökohtaista lahjakkuutta.
Omat johtopäätökset
Tangomarkkinat herättävät vahvoja tunteita, koska ne heijastavat suomalaista sydäntä ja perinnettä. Kyöstin karsiutuminen jäi monelta katsojalta syvästi harmittamaan, mutta toisaalta korosti kilpailun monitasoisuutta: pelkkä äänen kauneus ei enää riitä, vaan kokonaismalli ratkaisee.
Tuomariston rooli on tulkita kilpailun tulevaisuus – mutta tässä kohti kyseenalaistettiin: kenelle tulevaisuus kuuluu, kansalle vai paneelille?