Syksyn odotetuin taide-elokuva saa ensi-iltansa syyskuussa
Suomalainen laulaja, näyttelijä ja elokuvantekijä Anna Eriksson viimeistelee uransa kunnianhimoisimman hankkeen. Hänen elokuvatrilogiansa päätösosa E saa ensi-iltansa 26. syyskuuta 2025, ja se lupaa olla hätkähdyttävä päätös Erikssonin omintakeiselle visuaaliselle kokonaisuudelle. Eriksson esittää pääroolia elokuvassa, jonka hän on myös ohjannut ja käsikirjoittanut itse – kuten edeltävissäkin osissa M ja W.
Tiedotteen mukaan E kertoo entisestä Suomen pääministeristä Eva Voglerista, joka joutuu skandaalin keskelle Nobel-gaalassa ja katoaa sen jälkeen todellisuuden rajoilta jonnekin autiomaahan. Siellä hän kohtaa kaksoisolentonsa ja joukon eksyneitä, joiden kautta rakentuu moderni myytti ihmisyyden äärirajoista – erityisesti yksinäisyydestä.
”Elokuva E edustaa uuden ajan elokuvaa: rohkeaa, alitajuista ja feminiinistä ilmaisua. Vain naiset voivat uudistaa elokuvataiteen. E on siitä upea esimerkki”, Eriksson toteaa.
Elokuva ei selitä – se jättää jäljen
Anna Eriksson tunnetaan siitä, ettei hän tee asioita puolittain. Hän ei pyri selittämään elokuviaan puhki tai tarjoamaan vastauksia valmiiksi pureskeltuina. E ei tee poikkeusta. Sen tarkoitus ei ole kertoa selkeä tarina, vaan luoda kokemus, joka jättää katsojaan tunteen, oivalluksen tai hämmennyksen – ja parhaimmillaan kaikki nämä yhtä aikaa.
Elokuvan tuotannosta vastaa Ihode Management Ltd yhteistyössä Matti Pyykön kanssa. Levityksestä huolehtii Pirkanmaan elokuvakeskus. Visuaalisesti elokuvaa kuvataan vangitsevaksi, vietteleväksi ja jopa hypnoottiseksi – se ei rakenna maailmaa pelkästään silmille, vaan myös mielelle ja sielulle.
Autiomaa, johon pääministeri katoaa, ei ole pelkästään maisema, vaan metafora: sisäinen tyhjyys, rajattomuus ja haavoittuvuus. Se on paikka, jossa ihmisyys riisutaan rooleista, vallasta ja suojakuorista. Eriksson luo kankaalle tilan, jossa kaikki on mahdollista ja mikään ei enää varmaa.
Popkuningattaresta kokeellisen elokuvan edelläkävijäksi
Anna Eriksson aloitti uransa 1990-luvun lopulla musiikin parissa. Hänen debyyttialbuminsa Anna Eriksson myi kultaa, ja hitit kuten Jos mulla olisi sydän ja Ilta yöhön kuljettaa nostivat hänet suomalaisten sydämiin. Hän voitti uransa aikana useita Emma-palkintoja ja oli aikansa tunnetuimpia naisartisteja.
Vuosien mittaan Erikssonin kiinnostus valtavirtaan kuitenkin hiipui, ja tilalle tuli halu syventyä omakohtaisempaan, vapaampaan ilmaisun muotoon. Tämä johti lopulta elokuvantekoon. Hänen esikoiselokuvansa M julkaistiin vuonna 2018, ja se sai kansainvälistäkin huomiota rohkeudellaan ja visuaalisella omintakeisuudellaan.
W jatkoi samalla linjalla ja syvensi Erikssonin taiteellista ilmaisua. Nyt E toimii trilogian huipennuksena, joka tuo päätökseen vuosikymmenen mittaisen luovan työn – ja samalla kenties aloittaa jotain aivan uutta.
Härkä ei hätkähdä – horoskooppi paljastaa Erikssonin sielunmaiseman
Anna Eriksson syntyi 22. huhtikuuta 1977, mikä tekee hänestä horoskooppimerkiltään Härän. Härkä tunnetaan sinnikkäänä, määrätietoisena ja esteettisesti virittyneenä merkkinä, joka ei kiirehdi, vaan rakentaa vankasti. Härän luonteenpiirteet näkyvät vahvasti Erikssonin työskentelyssä – hän etenee hitaasti, mutta määrätietoisesti, eikä taivu kompromisseihin.
Härkä on myös hyvin intuitiivinen ja aistillinen, mikä näkyy Erikssonin tavassa käyttää ääntä, kuvaa ja liikettä taiteessaan. Hän ei pelkää hiljaisuutta tai pysähtymistä – päinvastoin, ne ovat hänen ilmaisunsa vahvimpia elementtejä.
Erikssonin taide ei synny hetkessä eikä miellyttämisen tarpeesta. Se syntyy tarpeesta ymmärtää, pureutua syvälle, ja tarjota katsojalle kokemus, joka ei unohdu. Härän tavoin hän kulkee omaa reittiään – vakaana ja päämäärätietoisena, vaikka reitti olisi kivinen.
Anna Eriksson – artisti, joka ei tarvitse selityksiä
Eriksson ei ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa, ei anna haastatteluja herkästi eikä pyri pitämään itsestään meteliä. Hän antaa teostensa puhua – ja ne puhuvatkin. Hänen taiteensa ei ole tarkoitettu nopeaan kulutukseen, vaan syvempään kokemiseen.
Elokuva E näyttää jälleen, miksi Anna Erikssonia voi pitää yhtenä aikamme merkittävimmistä suomalaisista taiteilijoista. Hän ei ainoastaan riko rajoja – hän piirtää uusia karttoja. Syksyn odotetuimpiin elokuvateoksiin kuuluva E on lupaus matkasta, josta ei välttämättä palaa entisellään.
2 kommenttia artikkeliin ”Anna Erikssonin uusi elokuva E on taiteellinen matka vallan, identiteetin ja yksinäisyyden syövereihin – ”Tämä on aikamme myytti””